ביקורות אחרונות
ראשי > תיאטרון גשר > על יהודים והחיים עצמם: "חייך אלינו, אלוהים", תיאטרון וכטנגוב בפסטיבל גשר

על יהודים והחיים עצמם: "חייך אלינו, אלוהים", תיאטרון וכטנגוב בפסטיבל גשר

200 דקות תמימות נמשכת "חייך אלינו, אלוהים" של תיאטרון וכטנגוב המוסקבאי. מדובר בפרק זמן בלתי מבוטל עבור יצירה באשר היא, חוויה תובענית ממגוון היבטים וסטנדרט שבכלל לא קל לעמוד בו, אבל מי שהגיעו לפסטיבל גשר הבינלאומי במהלך סוף השבוע – רובם המוחלט יוצאי ברית המועצות – פגשו בהצגה שלמה, מדויקת ועתירת מעוף, שמשלבת בין סימבוליקה …

סיכום ביקורת

ערך תיאטרלי בלתי נדלה

לסיכום : צריכים לקוות שההצגה הזאת והצגות אחרות של תיאטרון וכטנגוב יוצגו גם בארץ, כי מעבר לחוויה של הקהל הרוסי ששמח להזדמנות החד פעמית שלפניו, יש ערך תיאטרלי בלתי נדלה להבאת יצירות מופת שכאלה לחיק הקהל המקומי

דירוג הגולשים: 2.83 ( 3 מדרגים)
0

200 דקות תמימות נמשכת "חייך אלינו, אלוהים" של תיאטרון וכטנגוב המוסקבאי. מדובר בפרק זמן בלתי מבוטל עבור יצירה באשר היא, חוויה תובענית ממגוון היבטים וסטנדרט שבכלל לא קל לעמוד בו, אבל מי שהגיעו לפסטיבל גשר הבינלאומי במהלך סוף השבוע – רובם המוחלט יוצאי ברית המועצות – פגשו בהצגה שלמה, מדויקת ועתירת מעוף, שמשלבת בין סימבוליקה מהפנטת לחוכמת חיים יהודית.

עצם הבחירה לארח את "חייך אלינו, אלוהים" – עיבוד לשני רומנים מאת הסופר הליטאי-יהודי בן ה-86 גרגורי כנוביץ`, שביים ביד אמן רימס טומינס – כאילו מהדהד את קולה של אמא רוסיה עם עושרה התרבותי ונשמתה היתרה, בעוד שהביצוע עצמו מחולל דווקא את ההפך: במקום להתפייט על מה שיש, הוא מקונן על מה שאינו: עולם של ערכים, מצוות וכמיהות, שמסתבר שערכו הלך ונשחק במרוצת השנים.

העלילה נעה בין מסה למסע, ומרכזה בחבורת גברים יהודים מבוגרים, אלמנים ברובם, שכבר חוו כמה אסונות על בשרם. הם יוצאים לדרך מלאת סימני שאלה על מנת לנסות להגן על בנו של אחד מהם, שהואשם ברצח על לא עוול בכפו. האירועים שמתרחשים בסביבתם – אובדן שפיות, פוגרומים, סערות פנימיות וחיצוניות ומפגשים עם דמויות חדשות – מאירים תכונות נסתרות – חיוביות יותר וקצת פחות – בכל אחד מהם.

התיאטרון המונומנטלי הזה אמנם מגיע מזמן, ממקום ומהווי אחר לגמרי מהכאן ועכשיו, אך "חייך אלינו, אלוהים" מתעסקת ביהודים מאז (ימי הגולה) ועד היום (מדינת ישראל), מחלומות על ירושלים וליטא להגשמתם מאות שנים מאוחר יותר, מאנטישמיות "עתיקה" לשנאה המודרנית. זהו ביטוי ממשי לשמחה שהעצב גלום בה, אמירה אמיתית על חיי יהודים ויצירה שמרכיביה הבימתיים עשויים בעוצמה רגשית נכונה.

הגיבור הוא אפרים דודאק הגמלוני והאומלל, אותו מגלם וודימיר סימונוב בחושים חדים ובזרות ניכרת. אלכסיי גוסקוב הוא שמולי-סנדר ממולח וחביב, ויקטור סוחורוקוב הוא החנווני מכמיר הלב אבנר רוזנטל, יוליה רוטברג היא העיזה הצוהלת (שמזכירה את דיצה העיזה מ"כפר"), פבל פופוב הוא "איש פלשתינה" השאפתן ואלכסנדר רישנקוב הוא יודל העיוור.

המוזיקה (פכוסטס לטנס) ממלאת את הרגעים השוקקים והעצובים כאחד, והתפאורה רבת הפנים (אדומס יצובסקיס) משתנה ברגעים ספורים מעיירה מאובנת לעגלת מסע פתלתלה. משורת הספסלים בתחילה ועד הכרכרה המסתובבת בסיום ההצגה – יש לעיצוב משמעות אדירה ומסעירה במיוחד.

צריכים לקוות שההצגה הזאת והצגות אחרות של תיאטרון וכטנגוב יוצגו גם בארץ, כי מעבר לחוויה של הקהל הרוסי ששמח להזדמנות החד פעמית שלפניו, יש ערך תיאטרלי בלתי נדלה להבאת יצירות מופת שכאלה לחיק הקהל המקומי.

200 דקות תמימות נמשכת "חייך אלינו, אלוהים" של תיאטרון וכטנגוב המוסקבאי. מדובר בפרק זמן בלתי מבוטל עבור יצירה באשר היא, חוויה תובענית ממגוון היבטים וסטנדרט שבכלל לא קל לעמוד בו, אבל מי שהגיעו לפסטיבל גשר הבינלאומי במהלך סוף השבוע – רובם המוחלט יוצאי ברית המועצות – פגשו בהצגה שלמה, מדויקת ועתירת מעוף, שמשלבת בין סימבוליקה …

סיכום ביקורת

ערך תיאטרלי בלתי נדלה

לסיכום : צריכים לקוות שההצגה הזאת והצגות אחרות של תיאטרון וכטנגוב יוצגו גם בארץ, כי מעבר לחוויה של הקהל הרוסי ששמח להזדמנות החד פעמית שלפניו, יש ערך תיאטרלי בלתי נדלה להבאת יצירות מופת שכאלה לחיק הקהל המקומי

דירוג הגולשים: 2.83 ( 3 מדרגים)
0

על אופיר הלל

אופיר הלל
מבקר בתיאטרון - מגזין התרבות והתיאטרון של אופיר הלל

התגובה שלך

כתובת האימייל שלך תישאר חסויה. שדות המסומנים בכוכבית חובה *

*

Scroll To Top